Loading…

Teacher Skills Forum 2018

View analytic
avatar for Tina Blythe - تينا بلايث

Tina Blythe - تينا بلايث

Harvard Project Zero
Lecturer on Education and Project Director
Tina Blythe is a lecturer on education and a project director at Harvard Project Zero. A researcher at Project Zero since 1988, she studies and supports practices for engaging both students and educators in deep learning and thinking, particularly through reflection, collaborative inquiry, documentation of student learning, and the collaborative assessment of student and teacher work.
She is the Project Director for Project Zero's online learning collaboration with the Independent Schools of Victoria and serves on PZ's online learning development team. She is also the Education Chair of The Project Zero Classroom summer institute. Blythe consults for school, districts, ministries, and other organizations in Asia, Australia, Latin America, and the U.S. on issues of curriculum, instruction, assessment, and professional development for educators.
For twelve years, she was a faculty member and Director of Faculty Development at the Boston Architectural College. Blythe began her career as a middle and high school teacher in urban public schools and afterschool programs. She is the author and co-author of a number of articles and books including Facilitating for Learning: A Guide for Teacher Groups of All Kinds (Teachers College Press, 2015); Looking Together at Student Work, 3rd Ed. (Teachers College Press, 2015); The Facilitator's Book of Questions(Teachers College Press, 2004); Teaching as Inquiry (Teachers College Press, 2004); and The Teaching for Understanding Guide (Jossey-Bass, 1998; translated into Spanish, Chinese, Swedish, and Georgian).

تينا بليث هي مُحاضرة في مواضيع التعليم ومديرة مشروع في (بروجكت زيرو – المشروع صفر) في جامعة هارفارد. كباحثة في بروجكت زيرو منذ عام ١٩٨٨، استطاعت بليث أن تدرس وتدعم الإجراءات والأنشطة الرامية إلى إشراك كل من الطلبة والمعلمين في عملية التعلّم والتفكير المتعمق، لا سيّما من خلال التفكّر والإجراءات التعاونية في التحقق وتوثيق عملية تعلّم الطلبة والتقييم التعاوني لأداء الطلبة والمعلمين.

تعمل بليث أيضاً كمديرة لمشروع التعاون في التعلّم الإلكتروني ضمن مشروع صفر والذي يتم بالتعاون مع مدارس فيكتوريا المستقلة، فضلاً عن كونها عضواً في فريق تطوير التعلم الإلكتروني في المشروع. وترأس بليث الإدارة التعليمية في المعهد الصيفي للغرف الصفية في بروجكت زيرو. علاوةً على ذلك، تقدّم بليث المشورة للعديد من المدارس والمقاطعات والوزارات والمنظمات الأخرى في آسيا وأستراليا وأمريكا اللاتينية والولايات المتحدة حول القضايا المتعلقة بالمناهج الدراسية وأساليب التدريس وإجراءات التقييم والتطوّر المهني للمعلمين.

وطوال اثنتا عشرة عاماً، كانت بليث عضواً في هيئة التدريس ومديرة في كلية التنمية في جامعة بوسطن لفنون العمارة. وبدأت بليث حياتها المهنية كمعلمة في المدارس المتوسطة والثانوية الحكومية في المدن ومعلمة برامج التعليم التي تقدمها المدارس في فترة ما بعد الدوام المدرسي. كذلك فإن بليث هي مؤلفة ومؤلفة مشاركة للعديد من المقالات والكتب بما في ذلك كتاب "تسهيل عملية التعلّم: دليل لمجموعات المعلمين من جميع الفئات (مطبعة كلية المعلمين، ٢٠١٥)؛ وكتاب "النظر معاً على أداء الطالب، النسخة الثالثة" (مطبعة كلية المعلمين، ٢٠١٥)؛ و "كتاب أسئلة الميسر (مطبعة كلية المعلمين، ٢٠٠٤)؛ و "التدريس هو كالتحقيق" (مطبعة كلية المعلمين، ٢٠٠٤)؛ ودليل تدريس التفاهم (جوسي-باس، ١٩٩٨؛ وقد تُرجم هذا الكتاب إلى الإسبانية والصينية والسويدية والجورجية).